Serwisowanie pojazdu a części na wymianę

decydować się na zakup dowolnych części, zwykle używanych, do naszego auta. Dla wielu osób, które znają się w pewnym stopniu na mechanice pojazdowej może być to spora oszczędność. Samodzielna wymiana części samochodowych jest jedn

Serwisowanie pojazdu a części na wymianę

Części wymienne do naszego auta

Obecnie jednym z najbardziej popularnych miejsc, w których ogłaszają się sprzedawcy oferujący części samochodowe jest Internet. To właśnie tam możemy zdecydować się na zakup dowolnych części, zwykle używanych, do naszego auta. Dla wielu osób, które znają się w pewnym stopniu na mechanice pojazdowej może być to spora oszczędność. Samodzielna wymiana części samochodowych jest jednak niełatwa i trzeba wykazać się naprawdę dobrą znajomością danego modelu auta, aby poprawnie ją przeprowadzić. W związku z tym, chociaż istnieje spore grono klientów chętnych na zakup części samochodowych, nie brakuje jednak tych, którzy wolą serwisowanie aut zlecić fachowcom w tym zakresie wysyłając swoje auto do warsztatu.


Wał korbowy - co to takiego?

Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.

W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.

Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy


Parę słów o dziejach potencjometru

W roku 1986 w USA firma Milpitas zapoczątkowała produkcję potencjometrów sterowanych cyfrowo. Na monolitycznej płytce układu oznaczonego E2POT znajdowała się sieć rezystorów i pamięć EPROM. Rezystancja potencjometru była sterowana sygnałem z mikroprocesora i mogła zmieniać się od 10 k? do 1 M?. Potencjometr kosztował 10 dolarów.

Amerykańska firma Xicor wyprodukowała pierwsze potencjometry EEPOT w roku 1987 wykorzystując technologię NMOS. Pomimo dużego poboru energii, znalazły szereg zastosowań i przyjęły się na rynku. W roku 1992 wprowadzono drugą generację potencjometrów elektronicznych, wykonanych w technologii CMOS, co pozwoliło na znaczne zmniejszenie poboru prądu. W roku 1995 pojawiły się układy o niskim napięciu zasilania (3V). Dalszym krokiem było pojawienie się układów trzeciej generacji, charakteryzujących się mniejszymi szumami i jeszcze mniejszym poborem mocy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Potencjometr